הטובים להוראה....
משבר הלימודים שדופק בליבה של מדינת ישראל בימיה אלה, הגיע ככל הנראה לנקודת האל - חזור. המורים החליטו, או שמקבלים כמו שצריך ואז נחזור לעבודה, או שהמצב יימשך והשביתה תמשיך לצבור עוד ימים .
מלחמתם של המורים בהעלאת שכרם הינה מלחמה צודקת ונתמכת על ידי אוכלוסיות רחבות בחברה הישראלית, אם המורים יצליחו להשיג העלאת שכר ותנאי תעסוקה טובים יותר, הדבר ישפיע לטובה על רמת הלימודים והישגי התלמידים עצמם.
לא צריך לצפות הרבה ממורה שבקושי גומר את החודש, בטח הוא לא ייתן את המקסימום שלו בביה"ס תמורת כלום. לפני כארבע שנים פורסם מחקר שנערך על ידי ארגון המדינות המפותחות (OECD) והאו"ם לבדיקת הישגיהם של תלמידים בגיל 15 במספר מדינות בעולם. במבחני הבנת הנקרא הגיעה ישראל למקום ה- 30 מבין 41 מדינות. בפרק המתמטי למקום ה' 33 מבין 41 המדינות, והגיעה לאותו מקום בבחינת המדעים. מנכ"לית משרד החינוך דאז, רונית תירוש הבטיחה לפעול לתיקון הליקויים. אבל לידיעת גב' תירוש שמכהנת היום בנוסף לחברת כנסת כחברה בוועדות הכלכלה והחינוך, שמתאריך פרסום המחקר ועד היום קוצצו כ' 4 מיליארד שקלים מתקציב משרד החינוך.
לדעתי, תוצאות זהות אם לא גרועות יותר היו מתקבלות אם אותו מחקר נעשה היום. אם מי צריך להאשים?... תמיד חייבים למצוא אשם... האם להאשים את התלמידים ואת הגיל הצעיר בכישלון מחשבתי, האם להאשים את ההורים באובדן היכולת לחנך את הילדים, האם להאשים את המורים ואת סגנון ההוראה שמופעל היום, האם להאשים את משרד החינוך והממשלות העוקבות בהזנחת מערכת החינוך.
על מנת לא לקבל את אותן תוצאות גרועות צריך לפעול בשני מישורים:
1) בניית מערכת שכר שתתאים לצרכיהם של המורים, מערכת שכר טובה תעודד את תלמידי התיכון הטובים להשתלב בלימודי מקצוע ההוראה ולהיות מורים "גאים" בעתיד.
2) להפוך את מקצוע ההוראה ל"איכותי" יותר, על ידי הפעלת מערכת ממשלתית שתסנן את כל מיני מכללות ובתי ספר להכשרת המורים. מקצוע ההוראה הפך בשנים האחרונות למקצועו של מי שאין לו מקצוע, ההורים אומרים לילדיהם הלא טובים בביה"ס, "לפחות תהיו מורים", ריבוי המוסדות להכשרת המורים משפיע לרעה על איכות המקצוע. מה שנותן תחושה לסטודנטים שהם הולכים ללמוד מקצוע "זול".
מערכת שכר טובה וסינון המוסדות להכשרת המורים תהפוך את המקצוע ליוקרתי ומבוקש יותר. מורה שמובטח לו שכר עבודה נאה עם תחושה שהוא בין מעט אנשים שעובדים במקצוע הזה, יתרום יותר לתלמידים וישפיע לטובה על מצב החינוך בכלל.
משבר הלימודים שדופק בליבה של מדינת ישראל בימיה אלה, הגיע ככל הנראה לנקודת האל - חזור. המורים החליטו, או שמקבלים כמו שצריך ואז נחזור לעבודה, או שהמצב יימשך והשביתה תמשיך לצבור עוד ימים .
מלחמתם של המורים בהעלאת שכרם הינה מלחמה צודקת ונתמכת על ידי אוכלוסיות רחבות בחברה הישראלית, אם המורים יצליחו להשיג העלאת שכר ותנאי תעסוקה טובים יותר, הדבר ישפיע לטובה על רמת הלימודים והישגי התלמידים עצמם.
לא צריך לצפות הרבה ממורה שבקושי גומר את החודש, בטח הוא לא ייתן את המקסימום שלו בביה"ס תמורת כלום. לפני כארבע שנים פורסם מחקר שנערך על ידי ארגון המדינות המפותחות (OECD) והאו"ם לבדיקת הישגיהם של תלמידים בגיל 15 במספר מדינות בעולם. במבחני הבנת הנקרא הגיעה ישראל למקום ה- 30 מבין 41 מדינות. בפרק המתמטי למקום ה' 33 מבין 41 המדינות, והגיעה לאותו מקום בבחינת המדעים. מנכ"לית משרד החינוך דאז, רונית תירוש הבטיחה לפעול לתיקון הליקויים. אבל לידיעת גב' תירוש שמכהנת היום בנוסף לחברת כנסת כחברה בוועדות הכלכלה והחינוך, שמתאריך פרסום המחקר ועד היום קוצצו כ' 4 מיליארד שקלים מתקציב משרד החינוך.
לדעתי, תוצאות זהות אם לא גרועות יותר היו מתקבלות אם אותו מחקר נעשה היום. אם מי צריך להאשים?... תמיד חייבים למצוא אשם... האם להאשים את התלמידים ואת הגיל הצעיר בכישלון מחשבתי, האם להאשים את ההורים באובדן היכולת לחנך את הילדים, האם להאשים את המורים ואת סגנון ההוראה שמופעל היום, האם להאשים את משרד החינוך והממשלות העוקבות בהזנחת מערכת החינוך.
על מנת לא לקבל את אותן תוצאות גרועות צריך לפעול בשני מישורים:
1) בניית מערכת שכר שתתאים לצרכיהם של המורים, מערכת שכר טובה תעודד את תלמידי התיכון הטובים להשתלב בלימודי מקצוע ההוראה ולהיות מורים "גאים" בעתיד.
2) להפוך את מקצוע ההוראה ל"איכותי" יותר, על ידי הפעלת מערכת ממשלתית שתסנן את כל מיני מכללות ובתי ספר להכשרת המורים. מקצוע ההוראה הפך בשנים האחרונות למקצועו של מי שאין לו מקצוע, ההורים אומרים לילדיהם הלא טובים בביה"ס, "לפחות תהיו מורים", ריבוי המוסדות להכשרת המורים משפיע לרעה על איכות המקצוע. מה שנותן תחושה לסטודנטים שהם הולכים ללמוד מקצוע "זול".
מערכת שכר טובה וסינון המוסדות להכשרת המורים תהפוך את המקצוע ליוקרתי ומבוקש יותר. מורה שמובטח לו שכר עבודה נאה עם תחושה שהוא בין מעט אנשים שעובדים במקצוע הזה, יתרום יותר לתלמידים וישפיע לטובה על מצב החינוך בכלל.
הכותב הינו בעל השכלה פיננסית מהאוניברסיטה העברית, בעל תואר ראשון בעיתונאות. פעיל חברתי, עיתונאי וכתב.....